Translate

Saturday, June 24, 2017

Vi är i Kina!!!

Förra helgen spenderade jag i Burma. Den här veckan är jag i Kina! För många kan ovissheten av vart man befinner sig nästa månad vecka eller tom nästa dag var stressande. För mig är det perfekt! Jag gillar det och jag är väldigt flexibel. Kan packa på en kvart och vara på väg till flygplatsen. 
Anledningen att det blev Kina just nu är att min man fick ett jobb här. Han ska träffa Stefan Lövén och resa runt med honom. Jag följer med som sällskap. Dock stannar jag och njuter av Peking när de reser runt. Härligt att vara tillbaka!!! Nu ska jag gå till alla mina favvoställen och kolla vad som finns kvar. 

Gissa om det var kul att vandra runt på området vi bodde på 2007-2008. Det var ju också därför jag började blogga. För att berätta för dom där hemma vad vi hade för oss. Som ett slags vykort. 

Det var ju i Kina som vi hittade våran hund Smulan som sedan fick följa med till NY och LA för att till slut avsluta sitt liv i Sverige där hon bodde sina sista 2 år med mina föräldrar ute på landet.  Övre bilden: hur det såg ut när jag hittade henne. Undre bilden: hur det ser ut idag. 


Världens godaste bullar fanns kvar! De smakar som släta osötade bullar med en krispig botten med sesamfrön under. 5 st för 3 kr. 

Censuren är hård här i Kina. Här fungerar varken gmail, facebook eller instagram. Tur jag har vpnfilter. 

Kul att se att tunnelbanan nu var utbyggd ända till Chaoyang Parken där vi bodde. 

Som ni ser har inte den varma sommarhettan riktigt infunnit sig här i Peking. Då rullar nämligen kinesiska män upp sina t-shirtar och visar magen. 

Ett väldigt populärt brädspel. 

Förutom att det är en himla massa nya byggnader i Peking med en väldigt annorlunda arkitektur med hus som ser ut som vågor och med stort hål i mitten osv så finns det otroligt mycket fina bilar i omlopp. Den ökade välfärden och allt fler medelklass kineser. Status är en ny bil och ja det märks att alltfler får det bättre. Trots det flyter trafiken på riktigt bra. De är bra på att bygga vägar och infrastrukturen är en av de bästa i världen jag sett. Gatorna/boulevarderna är breda med upp till 5 filer i varje riktning. Sen har de tänkt på ringleder. Flera olika. Det är också så man lokaliserar sig i Peking. Man säger man bor nära ringled 3 tex. Första "ringen" som är en kvadrat är förbjudna staden. Tittar man på kartan över Peking ser du de olika kvadraterna som alltså är ringleder. 

Ni är några tappra läsare kvar sedan Kina-tiden. Ni minns väl alla bilder på sovande kineser jag brukade ta? Jag älskar att ta bilder av vardagliga saker och människor. Här en trött potatisförsäljare. Grillad potatis kunde man köpa för 9 år sedan och samma idag. 

En nyhet var alla de hyrcyklar som finns precis ÖVERALLT! Kul! Hyrs via en app i mobilen. 
Peking är verkligen cykelvänligt med sina väl tilltagna cykelvägar samt att det är platt. 
Vädret är helt underbart, som en varm sommardag. Temperatur igår var +26. Ljuvligt! Idag kan det bli uppåt +30. 

No comments :

Post a Comment