Translate

Thursday, June 29, 2017

Turist i Peking

Jag har fortsatt att njuta av Peking och det vackra vädret. Just den dan när jag tog den här bilden var det klart och luften ok. Dagen efter låg Peking på första platsen på appen över mest förorenade städerna i världen. 
Jag har besökt min favoritpark som är Ritan Parken mitt i Peking. Det är verkligen en grön oas. Byggd på 1500 - talet och öppnades för allmänheten 1950. 

The Stone Boat. Här har jag suttit många gånger för 9 år sen. På den tiden serverade de mat och det var perfekt att sitta här med datorn och jobba. Numer hade de bara dricka. Synd. 

 Jag har även gått min gamla runda runt Chaoyang Parken (vi bodde precis tvärs över gatan) Här har vi gått många gånger med Smulan. Åh så mycket minnen som fladdrar förbi. 

Det finns massor av de här söta små bilarna. De parkerar på trottoarerna och lite överallt. 

Det här har varit min kompis. Det är verkligen helt underbart att cykla runt. Inga växlar på de här lånecyklarna men det gör ingenting. Det finns ju inga backar. 

Jag älskar att gå runt i hutongerna. Jag är så glad att de får vara kvar. Trodde de hade rivit många av områdena men det såg ut som om de hade rustats upp istället. 

Enklare lokalrestaurang

Lite finare.

Nya byggnader i vårt gamla grannskap. 

Här finns de mest märkliga och imponerande byggnaderna. Hur lyckas dom? 

De gamla griffeltavlorna finns kvar. Ser ut att användas också! Detta var enda sättet förr i tiden som invånarna fick till sig lokala nyheter om vad som händer i just deras område. 

Förbjudna staden sett från Himmelska fridens torg. Södra ingången till palatset. Här har 24 kejsare bott med sina familjer. Från 1400 till början på 1900-talet. Det sägs att det var 9999 rum på den tiden men inget bekräftat. Enligt Unesco så är det det världsarvet som har flest besökare i världen. Under en dag hade de 175 000 besökare. 
Något hade hänt sedan sist.  Säkerheten var rigorös som om de bara väntade på någon attack av något slag. Man kunde inte bara gå in på torget längre. De hade satt upp staket och man var tvungen att passera en säkerhetskontroll där alla väskor screenades. 

Mausoleumet där Mao finns. Ligger mitt på Himmelska fridens torg. Torget var det största i världen. Inte nu längre. Det finns städer i Kina som tävlar om att bygga det största torget i landet. Detta torg sägs ha plats för en miljon människor samtidigt. Ser ni smoggen? 
Hiskeligt dålig luft den dan.

När jag inte promenerar eller cyklar så åker jag tunnelbana. Förr fanns här bara en enda linje. Nu finns det massor. Det är väldigt enkelt och pedagogiskt. Man förstår på en gång. Allt står på engelska också. 

Det är det snabbaste sättet att ta sig fram och det billigaste. Jag åkte sju stationer och betalade lite över tre kronor. Fantastiskt va!

När det blir varmt i Peking så rullar män i alla åldrar och storlekar upp tröjorna. Även här nere i tunnelbanan. 

Det är väldigt rent och fint. Ordning och reda. För att komma ner måste man passera en säkerhetskontroll. 

Stackarn, måste väl vara världens tråkigaste jobb?! Sitta och titta så ingen ramlar eller fastnar.
Många som kommer till storstan för första gången har aldrig åkt rulltrappa och det har nog hänt en del olyckor gissar jag.    

No comments :

Post a Comment