Translate

Wednesday, June 21, 2017

Lahpet i Burma

Jag är mycket för att prova det lokala köket i det land jag reser. Det är ju en del av själva kulturen. Nu blir jag ju lite begränsad när jag inte äter kött. En rätt jag provade var Lahpet. Det är alltså fermenterade teblad blandat med ingefära, vitlök, nötter och några grönsaker/rötter jag ej kunde identifiera. Det var väldigt gott och smakade fräscht med en både mjuk och krispig konsistens. 
Läs mer om lahpet här.

Jag fick tips att gå till den HÄR restaurangen. 
Vilket lyckokast! Himmel vilken god mat. Det såg inte mycket ut för världen och jag trodde jag gått fel först. Det är bara ett litet hål i väggen ställe med bara några mycket enkla träbord med pallar runt. 
Servisen var verkligen snabb och min mat stod på bordet 5 min efter jag beställt. Jag drack vatten till men det ingick även grönt varmt te som de fyllde på hela tiden.

Om ni besöker Yangon i Burma måste ni ta er hit! 
Jag gillar verkligen att dricka grönt te till maten. 
Det sägs ju vara bra för massa olika saker, bla matsmältningen. 



No comments :

Post a Comment